söndag 20 januari 2013

Så er udstyret på plads.....

Så har jeg i denne weekend købt alle praktiske ting som jeg behøver til detta her fiskeår og forhåbenlig udover det :-) Samlet pris for de ting som jeg købte i weekenden var 1119 SEK (svenske kroner) mens jeg i forvejen havde købt nogle andre ting til i alt ca. 160 kroner så i alt er det ca. 1289 SEK som jeg har brugt på udstyr til i år. Når man sammenligner med hvor meget mange andre bruger på fiskeudstyr pr år er det meget billigt det jeg har købt. Det normale i følge en poll jeg så ved www.fiskesnack.com er omkring 20.000 SEK pr år.

Jeg kunne aldrig drømme om at bruge så meget på fiskeudstyr pr år, også selvom hvis jeg havde råd. Jeg mener heller ikke at jeg behøver det dyreste og bedste udstyr. Jeg er så kompliceret at trods jeg elsker at fiske, og det er det absolut bedste jeg ved så tager jeg fiskeriet ret så afslappet på den måde at jeg er langt mere fokuseret på helhedsoplevelsen ved at fiske end størrelsen og mængden af fisk samt dyrt og smart udstyr, og ser fiskeri som en slags afslapning og derfor behøver jeg slet ikke det dyreste og bedste udstyr man kan få. Det skal bare virke og så må det gerne være billigt men med en rimelig kvalitet for pengene.

Samtidigt i stedet for at have en masse forskellige typer af udstyr som passer bedst til en bestemt type af fiskeri, så er mit udstyr meget allround. Jeg kan bruge det samme udstyr og opsætning når jeg fisker efter aborre, gedder og havørred med lige størrelsen på krogen som den eneste forskel, mens ved min medestang gælder det samme - kun størrelsen på krogen behøver jeg at skifte ud mens det øvrige kan beholdes. At fiske synes jeg bør holdes enkelt og mere afslappet. Det gør at jeg kan nyde flere aspekter ved fiskeriet og at det bliver meget sjovere.

Tingene som jeg har købt er:

1 Medestang (500 cm) som jeg kan bruge til at fiske efter fredfisk, Stalling og evt. "Mjösjö-Ørred" (Min normale stang bruges så til at fiske efter Gedde, Aborre, Havørred og for at komme lidt længere ud også til når jeg fisker efter Helt)
1 Nylonline
2 Flettede liner
5 Glidende flåd til mit Gedde, Aborre og Havørred fiskeri (altså typer af fiskeri hvor jeg bruger levende eller død fisk som agn)
5 Glidende flåd til mit fiskeri efter Fredfisk, Stalling, Helt og evt. "Mjösjö-Ørred" (typer af fiskeri hvor jeg bruger regnorm eller maggots som agn)
Små Bly (1-2,9 gram)
Store Bly (15-60 gram)
Stålforfang
Færdig monteret Stålforfang (godt til levende agn)
Enkelt kroge (strl 2,4,6 & 10)
Trekroge (strl 4)
Flådstop
Flydende kugler (som kan løfte agnet op i vandet hvis man bundfisker)
Snor til at binde stopknuder med (ved ikke hvad den hedder)
1 stort Fangstnet (godt til gedde og havørred, mens mit mindre kan bruges til aborre, helt, fredfisk, stalling og evt, Ørred fra Mjösjön)

Alle der har forstand på at fiske ville være enig i at denne liste er sådan set er ret lille med kun det mest nødvændige. Og det er sådan jeg kan lide det. Jeg fanger stadigvæk nok med fisk alligevel :-) Jeg har ikke et problem med at nogle bruger langt flere penge på deres fiskeri - overhovedet ikke. Det synes jeg er fint hvis de har råd til det. Men med min indstilling til fiskeri så behøver jeg ikke det og nøjes med det der er strengt nødvændigt  :-)

Ellers har jeg lige haft fødselsdag og her fik jeg penge af min kone til at købe mit udstyr og af min dreng fik jeg et årskort til den strækning i elven som hedder Grisbacka-Ytterhiske - en kort men god strækning med meget varierede fangstmuligheder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar