onsdag 2 januari 2013

Mens man venter......

Ja, hvis man ikke kan lide at komme ud på isen at kolbe så er vinteren en hård tid. Jeg ar forsøgt at bruge tiden som har været siden fiskeriet ophørte for 2012 til nogle fornuftige ting. Disse ting har bla. været at gå turer, lede efter nye og gode fiskepladser ved elven og kystområdet.

Mest fokus har der været ved Umeälvens deltaområde ford
i det er her det sker efter isen løsner sig fra elven. Her findes der lavvandede viger/bugte hvor fiskende samles lige udenfor inden legen begynder. Her kan man med snildhed fange en masse fisk i ugerne inden og efter legen (jeg fanger dog kun til husbehov - et princip jeg adrig vil fravige mig). Udver det er der en masse spændende pladser hvor der er gode fangstmuligheder efter legen er veloverstået.
Jeg forstod også under året der gik at jeg er mest til medefiskeri og aldrig mere i mit liv vil jeg spendere en krone på spinnere, blink, woblere osv. Det opfylder ikke den funktion som jeg ønsker at fiskeriet skal have. Jeg ser fiskeriet som afslappende, en måde at falde til ro, en slags meditation, en naturoplevelse, en måde at nyde frisk luft, en måde at træne tålmodighed og acceptens, en god mulighed for at reflektere over tilværelsen i fred og ro blandet med den spænding man har mens man venter på bid, spændingen mens man kæmper med fisken, en mulighed for at nyde fangsten efter en god fiskedag. Udover det så er det min opfattelse at fiskeriet skal være mageligt og det er under disse krav at medefiskeriet kommer til sin ret. Og er fisken på plads er det også en effektiv fiskemetode da det er fiskenes natulige føde man præsentere som agn.

Under det tidlige forår vil det mest være deadbait-mede efter gedde. Det kolde vand gør at Gedden er ret så sløv og her kommer deadbait til sin ret. Det er et nemt måltid som Gedden kan tage uden at behøve at jage fisken. Her er det om at udnytte både Geddens lugtefornemmelse og gode syn. Jeg har købt 2,5 kg friskfanget sild fra den botniske bugt som er lagt i fryseren. Når jeg skal ud at fiske stikker jeg et lille hul i begge sider af fisken så oliet kan spredes rundt omkring i vandet. Samtidig skal man præsentere agnet så Gedden lettere for øje på det.

Jeg v
il køre med nogle enkle (endnu et krav til fiskeriet - nemt og sjovt) medeopsætninger med et glidende flåd, nogle bly, stålforfang og en trekrog. Da jeg får nogle flere fiskestænger så vil jeg visse injicere luft i agnfisken så den ikke synker i gennem tanget på bunden så man undgår at sidde fast. Ved andre vil jeg placere en kugle over forfanget så agnet løftes op i vandet. Begge disse metoder gør agnet mere synligt og man undgår bundbid! Og en til uden disse ting men med flåd. Ved deltaen er det en god idé at bruge flåd da der er lavvandet flere stede og de fleste steder som man kan nå fra land er der aldrig mere end et par meter dybt så det ville ikke give større mening at bundfiske der.
Der
imod hvis jeg skal til et sted hvor der er dybt kan det tænkes at jeg bundfisker uden flåd, hvor opsætning så vil være et tungt bly, med eller uden kugle, stålforfang, trekrog(e) og ved visse luft sprøjtet ind i fisken. Evt kan flavours med eller uden flåd også være på tale hvis agnet i sig selv (f.eks skalle, løje, rimte eller brasen) ikke har så meget aroma i sig selv. Der vil jeg så sprøjte nogle flavours ind i fisken som så kan sprede budskabet. Udover det er foråret også et godt tidspunkt at fange laksefisk hvilket jeg vil gøre efter gedderne har begyndt at gyde.
Den senere del af foråret er Gedden lidt mere vågen er her kan det være tid til at bruge levende agn i stedet.

Om sommeren bl
iver fiskeriet mere varieret - der vil der være mulighed for at fiske efter aborrer. Jeg er ikke ude efter rekordstore aborrer men jeg vil gerne undgå de små aborrer. Det skal være madfisk. For at sikre det fisker jeg med levende agn som løje eller små skaller efter aborren. Det bliver flåd, bly, stålforfang (hvis en Gedde bider på i stedet) og enten en trekrog eller enkelt krog størrelse 4. På denne måde er fiskeriet både super effektivt, nemt og man undgår de små aborrer. Der vil også blive bedrivet en del Geddefiskeri. Efter legen er Gedden i farten igen og her vil der fortrinsvis blive brugt levende agn som løje og skaller. Laksefiskene som Stallinger skal heller ikke glemmes eller Ørreder. Er jeg hjemme i Danmark bliver der også plads til noget nattefiskeri efter Sandart (med død agn som er ligeså effektivt som levende efter denne fisk efter hvad jeg har hørt) og Ål (bundmede med orm som agn eller død fisk). Om sommeren er der også gode fiskemuligheder ved kysten efter Aborre og Gedde og det skal der naturligvis smages på :-)

Om efteråret bl
iver der en del Geddefiskeri samt fiskeri efter laksefiskene. Her er mulighed for at fange Ørred, Helt, Rødding (ikke i vores del af elven men Mjösjön har Røddinger) og Stalling. Jeg meder altid med flåd og orm som agn efter disse fisk. Et tips er at når de jager nær vandoverfladen at ikke mede for dybt. En meters dybde er fint, for så ser de agnet og det bider de ligeså gerne på som en flue eller spinner Sidstnævnte fiskemetoder som slet ikke passer mig. Jeg får ikke ro af at stå og kase hele tiden! Tigligt efterår er levende agn godt efter Gedderne, mens senere efterår hvor de er ved at blive sløve kommer død agn gerne til sin ret og da Gedderne i elven vandrer ud i havet igen, så kan jeg passende tage asked med dem nede fra deltaområdet som de naturligvis skal passere for at komme ud igen. Naturligvis er der steder ved deltaområdet som også kan fiskes om sommeren og det har jeg også tænkt mig at gøre udover kystfiskeriet.


Og om v
interen - gåturer og vente på næste forår og planlægge hvad der skal handles ind til næste fiskeår :-)

Om foråret efter legen vandrer ca. halvdelen ud t
il havet igen mens andrer går længere op i elven og bliver der indtil kulden begynder at komme hvor de så søger sig til havet og dybet og kommer så tilbage næste år. Det sjove er at disse Gedder, nøjagtig som Laksen og Ørreden søger sig til sin fødselsplads for at gyde! De er altså ikke som Gedderne i søerne som er stationære trods at det egentlig er samme fisk!


Jeg har også planlagt de t
ing jeg skal have og her skal det siges at leder du efter pisse dyre ting så er dette ikke noget du kan blive intresseret i. Jeg har ikke mange penge at rubbe med så jeg gør det så billigt som muligt. Jeg handler mine ting hos www.billigtfiske.com som er en afsindig god webbutik som har både billige men gode ting til fiskeri. Jeg har planlagt nogle teleskopstænger som både er gode nok til det jeg behøver og billige. Jeg bruger stadig en god gammeldags nylonline da jeg så længe jeg behøver nye fiskestænger ikke har råd til flettet line så det rækker til fiskeåret.

Men det v
irker og jeg fange nok fisk alligevel og desuden skider jeg højt og flot i rekorder - både hvad angår størrelse men også rekordstore mængder og da eg spiser hvad jeg fanger hvorfor skal jeg så bare fange så mange fisk som muligt udover at fiksere man sig på disse så glemmer man at nyde at man faktisk fisker fordi fisken så bliver den eneste fornøjelse. Jeg synes det er skammeligt når jeg læser at folk har haft en dårlig fiskedag fordi de kun har fanget 6 Gedder på 2 dage på ca. 2-3 kilo stykket! Det er sgu da fin nok så klap i og nyd det for helvede :-) Det er sådan nogle synspunkter jeg synes kan sammenlignes med et narkotikamisbrug - man får aldrig nok! Nej - jeg fanger nok og jeg nyder alle perspektiv ved fiskeriet fuldt ud :-) Men sådan er jeg og jeg dømmer ingen - jeg har mine ambitioner ved fiskeri og andre har sine - alle er individer - jeg er bare ikke enig med denne fiksering da jeg får muligheden for at nyde flere aspekter ved fiskeriet TROR jeg.


Så jeg glæder m
ig til april måned efter isen har smeltet og genoptage fiskeriet ved min elskede Umeälv, Kystområdet, Mjösjön med mulighed for nogle afstikkere til andre søer og Silkeborg søerne :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar