onsdag 2 januari 2013

Mine fiskesteder


Jeg vil her bruge et par linier på at beskrive mine fiskevand:

1) Umeälven

Fantastisk fiskevand. Man tænker slet ikke på at elven er udbygget for kraftværk. Jeg har indtrykket af at kommunen har gjort en fantastisk indsats for at forbedre fiskeriet i elven. Man kan fange hvad som helst i elven næsten. Arterne som vi kan finde i Umeälvens nederste dele er:

Laksefisk:
Laks, Helt, Stalling & Ørred/Havørred

Fredfisk: Skalle, Brasen, Løje & Rimte

Rovfisk: Gedde, Aborrer, Knude

Andet: Lampret

Man skal dog være opmærksom på at vilde laks og ørred ikke må beholdes. Dem der kommer fra dambrug er dog udsatte som smolt og får dermed samme opførsel som de vilde. Når det gælder laksefiskene så er der mindstemål på følgende:
Laks: 60 cm
Ørred: 50 cm
Stalling: 30 cm

Det overrasker mig at der ikke er noget på Helten som jo også er en populær madfisk, men også at der ikke er på andre arter - som f.eks Knuden og Gedden. Jeg tror med disse mindstemål kan Umeälven bliver et endnu mere interessant fiskevand. Men det er som sagt et kanon vand og der er god variation mellem arter, strømmende/roligere vand, god vegetation osv. Fra midtbyen og ud til kysten er det gratis at fiske i Umeälven under gældende ferskvandsregler. Opstrøm fra midtbyen er elven delt ind i forskellige fiskevande der hver især sælger hvert sit fiskekort. Kritikken er at der ikke er et samlet fiskekort for disse områder. Jeg har set hvordan folk der troller krydser fiskegrænserne og dermed fisker ulovligt i nogle af disse områder. Og jeg tror alle ville kunne tjene mere og gøre endnu mere for fiskeriet i elven hvis det blev samlet under et. Områderne er: Grisbacke-Ytterhiske, Bölesholmerna, Röbäck, Sörfors, Kåddis/Brännland. 

Jeg vil nu skrive om de arter man mest sandsynligt finder på de forskellige stækninger:

Fra midtbyen og nedstrøm er det som sagt gratis at fiske og variationen er rig. Man kan fange Stalling, Ørred, Skalle, Løje, Rimte, Brasen, Aborrer, Helt, Knude & Gedde.

Bölesholmerna er mest kendte for Ørrede og Stalling, men Aborre og Gedde kan også fanges + Skalle og Løje

Grisbacke-Ytterhiske har man gode muligheder for at fange Stalling, Ørred, Helt, Løje, Skalle, Rimte, Aborrer, Gedde og om vinteren er der chanser for at fange en Knude

Röbäck: Mest kendt for Ørreder, Stalling, Laks men fredfisk kan også findes der, samt Aborrer og ind i mellem finder Gedden vej detil

Sörfors + Kåddis/Brännland. Dette her burde især lægges sammen til et område da elven her ikke er særlig bred og det er de samme fisk man fanger der. Det er hovedsageligt laksefiskene man finder her og det ser man også på vandet som strømmer kraftigt flere steder. Der er nogle roligere partier men det er laksefiskene der dominere: Laks, Ørred & Stalling. Det har sket at en Gedde har sneget sig derop men det er uhyre sjældent.

Der er så fire områder hvor der for almenheden er fiskeforbud. Områderne Backen, Grubbe-Västerhiske, Klabböle og Baggböle er det kun fiskerettens ejer der har lov til at fiske og generelt er der fiskeforbud i Klabböle og Baggböle. Grubbe-Västerhiske der tilhører fiskeretten en lystfiskerklub som ikke sådan lige slipper nye medlemmer ind og flere har arvet deres medlemsskab fra aflidne familiemedlemmer. Backen er det Backens Kirke der har fiskeretten. Klabböle og Baggböle ved jeg så ikke lige.

Disse fiskeområder ender så ved broen over elven ved Sorfors og længer opstrøm råder der fiskeforbud. Jeg ved ikke hvor det så bliver lovligt at fiske igen men der er man ihvertfald for længe siden ude af Umeå.

Områderne opstrøm fra midtbyen er fiskekort påkrævet men det er langt billigere at fiske i Sverige end i Danmark og Statens Fisketegn er ikke påkrævet.

Jeg ved også at der er Lampret i elven men hvordan man fanger dem og hvor i elven har jeg ikke en anelse om!

Der skal under ingen omstændigheder heske nogen som helst tvivel om at trods kritikpunkterne er Umeälven mit fortrukne fiskevand og at der er kanon godt fiskeri i hele elvens nederste del (kender ikke til den centrale og øverste del)
Umeälven ved deltaområdet
Umeälven ved Grisbacka-Ytterhiske
Umeälven ved Grisbacka-Ytterhiske
Umeälven ved deltaområdet
Umeälven nedstrøm fra midtbyen
Umeälven ved midtbyen

2) Kysten:

Her er der flere spændende områder hvor jeg ikke rigtigt fik fisket sidste år. Det er i hele Sverige gratis at fiske ved kysten. Kysten har et varieret og spændende fiskeri. Jeg har undersøgt kysten noget nærmere og har planlagt at udover at mest fiske i elven, også bruge en hel del tid der. Områder og vande som Österfjärden, Västerfjärden, Täftefjärden, Tavelfjärden, Skeppsvik, Obbola, Strömbäck, Omberget, Hillskär & lige udenfor Lövön (halvøen hvor man finder byen der hedder Holmsund) er kendte vande for et godt Aborre og Geddefiskeri. Men vent nu lidt - ferskvandsfisk ved kysten? Jo, fordi vi har ikke et hav i klassisk forstand. Heroppe er det kun brakvand der gælder. Der er Sild (Østersø-silden kaldes Strömming så nu ved i hvilken fisk der ligger til grund for verdens mest stinkene ret - Surströmming) som er tilpasset livet i brakvand og der kan vist også være Torsk nogle steder men det er hovedsageligt de samme fisk vi finder i havet som i ferskvandene.



Det er mest områderne med gode muligheder for udprægede rovfisk jeg kender til og naturligvis kan man i de samme områder også fange fredfisk, ellers var der nemlig ingen rovfisk. Man kan dog som jeg ved, også fange Havørred, Stalling og Helt (og også Gedder og Aborrer) ved områder som Kont, Ostnäs, Långhalsviken (usikker på navnet) og Flakaskärviken. Gedde og Aborrefiskeriet ved kysten her er dog det mest kendte trods der er masser af de andre arter. Jeg ved dog ikke pt. hvor ved kysten der er mulighed for Laks!





Österfjärden ved Villanäs

Österfjärden ved Villanäs

Österfjärden ved Villanäs



 3) Søer:

Nydalasjön Egentlig et OK sted hvor man kan få Aborrer, Gedder, Skaller og Regnbueørreder. Familievenligt sted men jeg bojkotter det nu efter jeg har fundet ud af at lystfiskerforeningen Blåknuten som har fiskeretten åbenbart i følge hvad jeg har hørt, opfordre folk til at dræbe alle Gedder som fanges og at de selv fylder vandet med net, saks og fælder for at få antal Gedder ned i søen så de kan have deres dambrugsregnbuer i fred!. Ulækkert. Jeg kan ikke påstå eller bekræfte om det er sandt eller ej, men jeg tager ingen chance indtil det modsatte er bekræftet. Der fisker jeg ikke mere indtil disse fortællinger er dementerede.

Mjösjön: Der er flere søer med dette navn - der er i Yttertavle som jeg bojkotter pga det er Blåknutens vand, så er der en i Överboda som jeg aldrig har fisket i, og så er der en udenfor Vännäs. Det er en Put and Take Sø men med en twist: Fiskene (Ørred, Stalling og Rødding) er sat ud som små og er aldrig blevet fodret siden de blev sat ud i søen. Så de er helt som vilde fisk. Der er gode muligheder for at fange fra land i søens nordlige ende (hvor man i øvrigt kun må fiske fra land) mens det er bedst fra båd i den sydlige del (der er båd også tilladt og koster 30 kroner for en dag), hvor de allerstørste fisk gemmer sig. Man kan dog også få fine fisk i den nordlige del og jeg har taget og jeg har set andre tage fisk omkring 40 cm der. På grund af at de er sat ud som små er der mindstemål på 25 cm ved alle arter og man må tage fem fisk med sig hjem. For fiskekort hertil betaler man 70 svenske kroner.

Siden er der søer som Bjännsjön hvor jeg har fisket en gang og fanget syv mindre Aborrer som jeg godt gad at undersøge nærmere fra båd som kan lejes for 50 kroner/dag. Tavelsjön som er kommunens både største og dybeste sø (båd kan lejes for 50 kroner for en dag) og er kendt for mange store Gedder men nu er størrelsen ikke det jeg går bevidst efter selvom det helt sikkert er en spændende sø.En til sø som jeg godt kunne tænke mig at prøve kræfter med er den lille familievenlige Bäcksjön hvor man udover Aborrer, Gedder og Skaller også kan fange Ørred, Regnbueørreder og Stallinger. De tre sidste arter er dog sat ud i søen.

Mjösjön ved Vännäs

Nydalasjön

Mjösjön ved Vännäs

Nydalasjön


 Nydalasjön
Mjösjön ved Vännäs


Mjösjön ved Vännäs
Nydalasjön    
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar