torsdag 28 februari 2013

Fiskepræmier

Jeg var ude at fiske med min gode kammerat Albin i går for første gang i år. Målet var at have en hyggelig dag ude og vi købte også nogle chorizo som vi skulle grille når vi blev sultne. Af fisk håbede jeg på at få muliged for at fiske Gedde, men ellers Helt og Havørred er dette en god årstid for; Helten er en udpræget koldvandfisk og Havørreden er på vej tilbage i havet efter vinterens leg/gydning. 

Albin kom og hentede mig hvor jeg bor i hans bil og så drønede vi og hans kære hund Scharla afsted til først Obbola. Det første sted vi fiskede gav ingenting så vi bestemte os for at finde et nyt sted. Vi kørte så lidt omkring i Obbola og ned til den sydligste del af halvøen men der var det helt iset til og derfor umuligt at fiske. Vi kørte så tilbage til det samma sted igen. Udover regnorm havde jeg taget noget deadbait med i form af sild og pludslig opdagede vi en stor plet på albins bagsæde i hans splinternye bil hvor mine tasker havde stået. Jeg var vildt ked af det fordi hvis det var fra mine sild så kunne det virkelig både koste at få det renset, men tanken at ødelægge bagsædet i en helt ny bil han havde købt sammen med hans kone dagen inde gjorde mig både skamfyldt og ked af det, men Albin tog det noget roligere end jeg selv gjorde. Det viste sig så heldigvis at det var vand snarere og hans kone kunne ikke lugte noget fisk og heller ikke Albin. Ved nærmere eftertanke kan det ju have været fordi vores tasker havde lagt i sne som var på den is som vi stod på og fiskede og det så var smeltet?. Jeg ved det ikke med sikkerhed men gudskelov var det jo ikke alvorligt og både plet og lugt er nu væk så føler jeg meget lettet.

V
i bestemte os for at køre til Holmsund og ud til et sted i nærheden af havnen. Jeg gik ud på isen som nåede ca. 2 meter ud men første måtte jeg lige traske i gennem næsten 1 meter dyb sne for at komme derud. Albin forsøgte at samle noget brænde sammen med hans dejlige hund og tænde ild så vi kunne "spejder-grille" vores pølser men det blæste så meget at det viste sig at være umuligt. Samtidigt som han gjorde alt det fiskede jeg så med regnorm som agn og pludslig efter fem minutter rykkede det til i min stang og mit flåd gik under og jeg gjorde et lynhurtigt modhug. Jeg ved at havørreder er ca. det eneste man kan fange der ved det tidspunkt så jeg havde en havørreden på. Dog efter ca. 10 sekunders fight kom den løs og jeg måtte se mig besejret. Træls men sådan er det at fiske og uanset hvad havde vi en spændende og kanon sjov og hyggelig dag :-)

Vindspillede en lille film mens vi var i Obbola som man kan se her:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar